Čo sú probiotiká: ako, kedy a prečo ich užívať

Aktualizované redakciou 20. 10. 2021

Trpíte často tráviacimi problémami a neviete, ako sa ich zbaviť? Možno stačí zmeniť životný štýl. Nemožno vylúčiť, že máte v strave nedostatok probiotík a prebiotík. Prečo je toto duo v strave také dôležité?

Existuje dávne príslovie, že sme to, čo jeme. Čo je (napriek protestom mnohých) veľká pravda života. Ak sa celý deň prejedáte rýchlym občerstvením, vaše telo nebude mať dostatok vitamínov a iných živín na udržanie rôznych náročných telesných procesov. Možno očakávať aj zvýšenie hmotnosti v dôsledku nadbytočného tuku. A dokonca aj problémy s kardiovaskulárnym systémom, ktoré môžu súvisieť s nadmerným príjmom soli.

Mnohé ženy však majú o zdravej výžive mylné predstavy. Samozrejme, kokteil je určite krok správnym smerom. Obyčajné ovocie a zelenina však budú v porovnaní s nimi vždy lepšie. (Máme zuby a tráviaci systém prispôsobený na trávenie tuhej potravy.) Potrebujete tiež dostatok bielkovín, primerané množstvo zdravých tukov, vlákniny a probiotík a prebiotík.

Keďže mnohí ľudia si pletú probiotiká a prebiotiká dohromady a často ani nevedia, na čo presne sú dobré, nižšie si o nich povieme všetko dôležité.

Prečo si nedopriať viac jogurtu, uhoriek alebo kyslej kapusty?

probiotiká

Na prvý pohľad nemajú potraviny v tomto titulku nič spoločné, ale ako sa hovorí, zdanie klame. Všetky tieto potraviny majú jedno spoločné. Konkrétne sa považujú za potraviny, ktoré obsahujú probiotiká.

Pri výrobe sa používa fermentácia. Prípadne sa pridávajú špeciálne kultúry. Musíte si však dávať pozor na výber kvalitných výrobkov, pretože nie všetky majú rovnaké zdravotné účinky. O prospešnosti kyslej kapusty pre organizmus niet pochýb. V prípade jogurtu je lepšie uprednostniť biely jogurt bez cukru. S podmienkou, že si pri kúpe dôkladne prečítate ich zloženie na zadnej etikete.

Účinok uhoriek je diskutabilný. Napríklad v porovnaní s klasickým bielym neochuteným kefírom (ktorý sa okrem iného považuje za výživový svätý grál) by absolútne pohoreli.

Kedy je užívanie probiotík obzvlášť dôležité

Ženy, ktoré trpia tráviacimi problémami, by mali probiotiká užívať častejšie. Zvyčajne ide o problémy so zápchou, ktorá narúša normálny pohyb čriev. Teoreticky môžu probiotiká zvážiť aj ženy, ktoré trpia hnačkou. V tomto prípade je však dôležité, aby ich najprv vyšetril ošetrujúci lekár. Nemožno úplne vylúčiť, že trpí nezistenou chorobou, ktorú by mohlo užívanie probiotík zhoršiť.

probiotiká

Hovoríme napríklad o dráždivom čreve alebo Crohnovej chorobe. V oboch týchto prípadoch je potrebná predchádzajúca konzultácia s lekárom. Pokiaľ ide o užívanie probiotík v tehotenstve, názory sa rôznia. Hoci niektorí odborníci tvrdia, že je to bezpečné, iní hovoria, že by sa budúce matky mali najprv poradiť so svojím lekárom.

Ako užívať probiotiká?

Prvou možnosťou, ktorá prichádza do úvahy, je užívanie probiotík z potravín a nápojov, ktoré ich obsahujú.

Patria medzi ne:

  • Kyslá kapusta
  • Tempeh
  • Kombucha
  • Kefír

Mikroorganizmy, ktoré sa dostanú do čriev konzumáciou potravín a nápojov s obsahom probiotík, môžu pri okamžitom a intenzívnom pôsobení spôsobiť tráviace problémy. Preto odporúčame, aby ste tieto potraviny a nápoje užívali v menších dávkach a časom ich zvyšovali.

Ak máte pocit, že je to pre vás priveľa a musíte si na tieto potraviny a nápoje najprv zvyknúť, skúste dlhodobo užívať výživové doplnky s probiotikami a prebiotikami.

Probiotiká nie sú všetko, dôležité sú aj prebiotiká

Probiotiká sú živé mikroorganizmy, ktoré môžu prispieť k rastu priateľských kolónií v črevách. A tieto mikroorganizmy sa musia niečím živiť. Preto sú v strave dôležité aj prebiotiká. Ich zdroje však nie sú totožné.

Medzi zdroje prebiotík patria cesnak, cibuľa, pór, špargľa a banány. Preto dbajte na to, aby ste mali každý deň čo najpestrejší jedálny lístok, v ktorom nič nechýba.

Užívate pravidelne probiotiká a prebiotiká?

Zdroje informácií


https://cs.wikipedia.org/wiki/Probiotikum
– Probiotikum (anglicky)


https://cs.wikipedia.org/wiki/Prebiotikum
– Prebiotikum (anglicky)


https://www.healthline.com/nutrition/8-health-benefits-of-probiotics
– 8 výhod probiotík


https://www.healthline.com/nutrition/19-best-prebiotic-foods
– 19 potravín obsahujúcich prebiotiká


https://www.healthline.com/nutrition/probiotics-during-pregnancy
– Probiotiká v tehotenstve (anglicky)

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *